Ljudproduktion inom spelutveckling ligger i framkant när det kommer till modern inspelningsteknik, och spelens otroligt komplexa ljudlandskap kräver felfri lyssning via monitorhögtalare.
Ljudproduktion för spel
”Reality check”
Ljud är otroligt viktigt när det kommer till att skapa stämning och realism i spel, och precis som vid produktion av storfilmer kräver spelutveckling en förstklassig kombination av musik, effekter och dialog för att fånga spelarnas uppmärksamhet och hålla dem engagerade. Ribban höjs hela tiden och för att skapa trovärdigt ljud till spel behöver du professionella referenshögtalare du kan lita på till 100 %.
Samstämmighet är viktigt
Dagens spel har komplexa, dynamiska storylines som kräver samstämmigt ljud. Därför har våra monitorhögtalares kontrollerade ljudspridning och neutrala, ofärgade prestanda gjort dem till förstahandsvalet för ljuddesigner för spel världen över. Endast Genelec ger dig verktygen för att lokalisera och granska de finaste detaljerna i intensiva, dynamiska ljudlandskap med multikanalsljud.
Utmaningar vi kan hjälpa dig med
Att hantera komplexa mixar
Ju mer dynamiska och komplexa dina mixar blir, desto mer kommer du att märka exakt hur bra dina monitorhögtalare är.
Vårt mål har alltid varit att tillhandahålla monitorhögtalare som gör det möjligt att höra den osminkade sanningen – utan färgning. Då slipper du fokusera på hur monitorhögtalaren låter och kan börja fokusera på det viktiga: innehållet.
Varenda liten aspekt av vår design bidrar till detta. Våra rundade kabinett reducerar kantdiffraktioner, den unika formen på våra vågledare styr ljudspridningen och det revolutionerande point source-konceptet i vår serie ”The Ones” ger nivåer av exakt koherens som gör att ljuddesigner kan jobba många timmar i sträck, även med ultra-närfält. Det gör positionering, anpassning och utjämning av ljud mycket enklare, vilket gör att du kan jobba snabbare och med större precision.
Konsekvens mellan rum
Oavsett lyssningsavstånd och storlek på rummen i dina lokaler kan Genelec hjälpa dig att uppnå konsekvent ljud på en fantastisk nivå.
Våra användare kan intyga hur konsekvent ljud våra högtalare ger – från vår mest kompakta närfältsmodell till vår största fullregistermonitor. Varje modell har samma Genelec-DNA som ger neutral uppspelning, enastående ljudspridning och en bred ”sweet spot” utan färgning både on-axis och off-axis. Lägg sedan till möjligheten att optimera monitorhögtalarna för varje rum med hjälp av vår inbyggda rumskompenserings-EQ – eller kalibreringsprogramvaran GLM till våra smarta, aktiva högtalare – så har du den perfekta uppsättningen monitorhögtalare för att utrusta en lokal för spelutveckling med flera rum.
Det gör att du kan känna dig trygg med att alla i ditt ljudteam känner sig säkra och bekväma med att använda utrustningen och kan vara kreativa redan från första början.
Att arbeta med immersivt ljud
Framväxten av immersivt ljud har gjort det möjligt för spelutvecklare att skapa ännu mer inlevelsefulla, dynamiska ljudupplevelser som engagerar spelaren på ett fantastiskt sätt.
Även om spelaren hör slutprodukten i hörlurar krävs det ett väl anpassat system med monitorhögtalare i ett rum för att producera immersivt ljud som går att överföra universellt till alla typer av mediaspelare.
Vi har förutsett framväxten av små, immersiva utrymmen genom att utveckla ett brett utbud av extremt kompakta smarta, aktiva monitorhögtalare som alla producerar en superbt platt frekvensgång. De kan sedan anpassas efter just ditt rum genom en automatisk justering av nivå, frekvensgång och avståndsfördröjning för varje monitorhögtalare och subwoofer i systemet med hjälp av programvaran GLM. Inget annat märke ger dig samma nivå av kontroll när det gäller immersivt ljud.
Rekommenderade Lösningar
Stereosystem med 8020 och 7040
5.1-surroundsystem med 8331 och 7360
Immersivt 7.1.4-system med 8341 och 7380
Referenser
Hazelight Games explain the sound design for It Takes Two
Genelec | Exploring gamified immersive sound art with acclaimed Composer Juan Carlos Vasquez
One on One with Yasunori Mitsuda | A game music icon powered by The Ones & GLM
GLM 4 Loudspeaker Manager Software I Features and Benefits
One on One Interview | Engineer Richard Chycki reflects on Genelec The Ones and GLM software
Genelec SAM™ Story: Acoustic Designer Guo Ming
Genelec Surround Studio of Ji Xiang | Genelec 8351 | Documental
Hazelight Games explain the sound design for It Takes Two
Genelec talks to Philip Eriksson and Anne-Sophie Mongeau of Hazelight Games in Stockholm about their approach to sound design for the new ‘It Takes Two’ co-op 3D action adventure game.
One on One with Yasunori Mitsuda | A game music icon powered by The Ones & GLM
Perhaps you’ve played Chrono Trigger, Xenogears, or any of the more than 60 games that Yasunori Mitsuda has worked on in his illustrious career spanning almost 30 years?
GLM 4 Loudspeaker Manager Software I Features and Benefits
Our GLM 4 software gives you the power to connect, calibrate and control any Genelec Smart Active Monitor or Subwoofer, and minimise the unwanted acoustic influences of your room.
One on One Interview | Engineer Richard Chycki reflects on Genelec The Ones and GLM software
“I haven’t experienced this before, where I could take speakers to any studio and they always sound 100% consistent.”