Kraft och precision. För mellanstora rum och höga ljudtrycksnivåer rekommenderar vi S360 som LCR, koaxiala 8351B för surroundljud och ljud ovanifrån och 7380 för perfekt reglerade lågfrekvenser.
Produkter i detta system
Kraft och precision. För mellanstora rum och höga ljudtrycksnivåer rekommenderar vi S360 som LCR, koaxiala 8351B för surroundljud och ljud ovanifrån och 7380 för perfekt reglerade lågfrekvenser.
Produkter i detta system
113 dB
32 Hz - 43 kHz (-6dB)
H 454 x W 287 x D 278 mm, with Iso-Pod™ (vy i tum)
118 dB
36 Hz - 22 kHz (-6dB)
H 530 x W 360 x D 360 mm, with Iso-Pod™ (vy i tum)
Smart Active Monitor-system (SAM™)
Elementtekniken Minimum Diffraction Coaxial (MDC™)
Tekniken Acoustically Concealed Woofers (ACW™)
Aktiva delningsfilter
Tekniken Directivity Control Waveguide (DCW™)
Intelligent Signal Sensing (ISS™)
Iso-Pod™-stativ
Tekniken Minimum Diffraction Enclosure (MDE™)
Optimerade förstärkare
Skyddskretsar
Reflexportdesign
Mångsidiga monteringsalternativ
Tekniken Laminar Integrated Port (LIP™)
Rumskorrigering
Bass Management
Tekniken Laminar Spiral Enclosure (LSE™)
Under det senaste decenniet har mängden globalt mediainnehåll ökat enormt, vilket har lett till stora förändringar i hur uppkopplade företag hanterar den ökade arbetsbördan. En ökad mängd ljudproduktioner görs nu i mindre och mer begränsade arbetsutrymmen. Detta ökar de akustiska problemen och minskar lyssningstillförlitligheten. Samtidigt måste professionella ljudtekniker kunna räkna med ett tillförlitligt och tydligt monitorhögtalarsystem som återger ljudet neutralt och utan distorsion.
Genelecs avancerade SAM-system är baserade på de stabila elektroakustiska grunderna i serierna 1200, 8000 och 7000 och utgör dagens mest avancerade och anpassningsbara monitorlösningar. De är oumbärliga för professionella ljudtekniker tack vare att de automatiskt kan anpassa sig till den akustiska miljön och kompensera för nivåer, fördröjningar och avvikelser i rummet. SAM-system kan styras via Genelecs patenterade, uppkopplade programvara Genelec Loudspeaker Manager (GLM™) som hjälper dig att bygga upp ett flexibelt och tillförlitligt monitorsystem.
Programvaran GLM 3 är ett otroligt intuitivt och kraftfullt styrsystem som hanterar anslutningen till alla SAM-studiomonitorer och -subwoofers i nätverket – upp till 30 stycken. GLM 3 har funktioner för justering av nivåer och avståndsfördröjning samt flexibel rumskorrigeringsutjämning med det robusta och toppmoderna AutoCal™-systemet för automatisk kalibrering. Alla parametrar och inställningar sparas i systemets inställningsfiler eller i varje enskild monitorhögtalare eller subwoofer om GLM-nätverket måste kopplas från.
Dessutom kan SAM-systemets samtliga akustiska egenskaper optimeras för olika tillämpningar eller kundbehov. Även om högtalarna eller projekten måste flyttas mellan olika rum kan du lita på att SAM-tekniken ger bästa möjliga konsekvens vid lyssning, med en neutral ljudbild med låg distorsion.
Genelecs SAM-system erbjuder ett heltäckande, lösningsfokuserat och uppkopplat produktsortiment med stöd för analoga och digitala signaler i mer eller mindre alla arbetsmiljöer.
Ett vanligt problem med alla befintliga koaxiala utformningar är en något ojämn frekvensgång på grund av inneboende problem med diffraktion. Delningsfrekvensproblemet som uppstår på grund av att elementen inte har samma akustiska centrum löses genom en koaxial konfiguration. Det är här Genelecs lösning Minimum Diffraction Coaxial (MDC™) kommer in: den drar fördel av klassisk koaxial design samtidigt som den löser problemen denna design medför.
Det första steget är att minimera förskjutningen av konen, det vill säga begränsa elementets lågfrekvensbandbredd. Nästa steg är att undvika alla källor till diffraktion. MDC-designens huvudsakliga struktur består av ett integrerat mellan- och diskantregisterelement. Den synliga delen av det koaxiala elementet formar en böjd flexibel yta med domediskanten i mitten. Den inre delen sammanför konen med diskantelementet utan några akustiska ojämnheter och den yttre delen gör detsamma med konen och elementets chassi.
Eftersom det inte finns några akustiskt märkbara ojämnheter mellan diskantelementet och konen, utan bara en jämn yta, uppstår det inte heller någon diffraktion. Konens profil är noggrant optimerad för att forma en integrerad vågledare för diskantelementets spridning. Elementets yttre kant slutar i en normal Genelec-DCW i syfte att kontrollera mellanregisterspridningen. Återgivningen blir otroligt jämn både on-axis och off-axis, fri från avvikelser och med kontrollerad ljudspridning.
Detta genombrott inom koaxial design ger en förbättrad ljudbild och övergripande ljudkvalitet både on-axis och off-axis samt otroligt jämn frekvensgång, vilket gör att musikens allra finaste nyanser blir otroligt klara och tydliga.
– Diffraktionsfri sammanfogning av diskant- och mellanregisterelementet
– Diffraktionsfri sammanfogning av mellanregisterelementet och DCW™-vågledaren
– En patenterad teknik för mellanregisterelementet: laminerad struktur som kombinerar en stabil kon och flexibla, gummiliknande material (inklusive själva kantupphängningen)
– Mellanregisterkonens dubbla upphängning eliminerar möjlig icke-linjär förflyttning
– Jämnare frekvensgång
– Säkrar att elementen arbetar på ett sammankopplat sätt över hela den verksamma bandbredden
– Förbättrar ljudspridningskontrollen avsevärt vid kritiska frekvenser
– Erbjuder en väl avvägd dämpningseffekt för att minimera akustisk distorsion
– Optimerar användningen av området runt den främre baffeln samtidigt som utseendet och fördelarna från 8000-serien bibehålls
Det akustiskt koaxiala trevägssystemet 8351 innehåller vår nya teknik Acoustically Concealed Woofer (ACW™). De akustiskt dolda baselementen sprider ljudet via öppningar på båda sidorna av kabinettet.
8351 har två baselement med specifik placering i syfte att utöka det koaxiala akustiska spridningskonceptet mot lågfrekvenser. När det kommer till lågfrekvensspridning och man använder två baselement som är placerade på avstånd från varandra från varandra, kommer systemet med två baselement att bete sig som ett enda stort baselement som spänner över avståndet mellan de båda elementen. Designen med dubbla baselement utökar ljudspridningskontrollen till lågfrekvenserna längs den största delen av den främre baffeln.
ACW-tekniken gör baselementens öppningar och själva elementen akustiskt osynliga för ljudspridningen från Minimum Diffraction Coaxial-elementet (MDC™) som ansvarar för mellanregister- och diskantfrekvenserna. Öppningarna för ljudet är optimerade med avseende på storlek och form för att minimera eventuella akustiska diffraktioner.
ACW-lösningen möjliggör användning av hela främre baffeln på 8351 som en enda stor Directivity Control Waveguide (DCW™) som är inbyggd i ett kabinett av typen Minimum Diffraction Enclosure (MDE™).
8351:s ACW-lösning skapar en monitorhögtalare som är fysiskt kompakt men som har samma kapacitet som ett mycket större system när det gäller lågfrekvensspridning.
Den kontrollerade lågfrekvensspridningen ger förbättrad ljudkvalitet och mindre interaktion mellan lågfrekvenserna och rummet.
Elektroniska delningsfilter gör det möjligt att dela upp ljudsignalen i separata frekvensband som kan dirigeras till enskilda slutsteg, vilka sedan kopplas till specifika givare som är optimerade för ett specifikt frekvensband.
Aktiva delningsfilter finns både i digitala och analoga varianter. Genelecs digitala aktiva delningsfilter har extra funktioner för signalbearbetning, såsom skydd av element, fördröjning och utjämning.
Genelecs analoga aktiva delningsfilter innehåller elektroniska komponenter som används vid låga signalnivåer som är lämpliga för ineffekten till slutstegen. Detta till skillnad från passiva delningsfilter som används vid höga signalnivåer från slutstegets uteffekt, vilket gör att de måste hantera höga strömstyrkor och i vissa fall även hög spänning.
I ett vanligt tvåvägssystem behöver de aktiva delningsfiltren två slutsteg – ett för baselementet och ett för diskantelementet.
– Frekvensgången blir oberoende av eventuella dynamiska förändringar i elementets elektriska egenskaper eller nivå.
– Ökad flexibilitet och precision för att finjustera den utgående frekvensgången för de specifika elementen.
– Varje element har ett eget slutsteg och egen signalbearbetning. Detta isolerar varje element från de signaler som hanteras av övriga element, vilket minskar problemen med intermoduleringsdistorsion och förvrängning.
– Möjlighet att kompensera för känslighetsvariationer mellan elementen.
– Möjlighet att kompensera för avvikelser i frekvens- och fasåtergivning som är kopplade till elementets egenskaper inom det avsedda passbandet.
– Den platta frekvensgång som en högkvalitativ aktiv högtalare ger är resultatet av den kombinerande effekten av delningsfilterresponsen, slutstegsresponsen och elementresponsen i ett högtalarkabinett.
Genom att använda en aktiv teknik kan man justera frekvensgången och optimera hela högtalarsystemet i olika miljöer utan att behöva använda dyra externa equalizers. Slutresultatet är ett enklare, mer tillförlitligt, effektivt, konsekvent och precist aktivt högtalarsystem.
1983 tog Genelec ett revolutionerande steg med utvecklingen av tekniken Directivity Control Waveguide (DCW™), som på den tiden användes i ett äggformat kabinett. Genelecs DCW-teknik har utvecklats och finjusterats i över 30 år och syftet är att förbättra prestandan för direktstrålande flervägsmonitorer betydligt.
DCW-tekniken formar den utgående vågfronten på ett kontrollerat sätt, vilket möjliggör förutsägbar anpassning av ljudets spridningsmönster. Målet är att begränsa spridningsvinkeln så att ströspridning minskas för att göra spridningen jämn och enhetlig. Det leder till en utomordentligt platt frekvensgång och en enhetlig kraftrespons. Den avancerade DCW-tekniken minimerar tidiga reflektioner och ger ett brett och stabilt lyssningsområde med korrekt ljudåtergivning både on-axis och off-axis.
Minimerade tidiga reflektioner och kontrollerad, konstant direktivitet har ytterligare en viktig fördel: frekvensbalansen i rummets efterklangsfält blir mer eller mindre likadan som det direkta ljudfältet från monitorhögtalarna. Detta leder till att monitorsystemets prestanda blir mindre beroende av rummets akustiska egenskaper.
Ljudbildens djup och bredd är viktiga aspekter i alla lyssningsmiljöer, och de är inte bara viktiga on-axis utan även off-axis. Detta hjälper inte bara ljudteknikern som gör jobbet, utan även andra som befinner sig i lyssningsområdet – och det är ofta många inblandade i större kontrollrum.
– Platt återgivning både on-axis och off-axis för ett större funktionellt lyssningsområde
– Ökat förhållande mellan direkt och reflekterat ljud för minskad färgning
– Förbättrad stereo- och ”soundstage”-ljudbild
– Ökad känslighet för drivenheterna på upp till 6 dB
– Ökad högsta ljudtryckskapacitet
– Minskad distorsion för drivenheterna
– Minskade kantdiffraktioner
– Övergripande minskad distorsion
Intelligent Signal Sensing lanserades 2013 och uppfyller både EU:s ErP-direktiv och Genelecs egna hållbarhetsåtaganden.
ISS™-kretsen övervakar högtalarens signalingång och fastställer om den används eller inte. Om ISS-kretsen inte känner av någon ljudsignal under en viss tid försätter den automatiskt högtalaren i strömsparläge så att den drar mindre än 0,5 W. När en ingångssignal upptäcks aktiveras högtalaren direkt. Högtalaren kommer att börja spara ström direkt när arbetet pausas.
En ”ISS Disable”-brytare finns på baksidan av alla högtalare, bredvid rumskorrigeringsreglagen. När högtalarens huvudströmbrytare står på ”ON” aktiveras ISS™-funktionen (strömsparläge) automatiskt.
Om du inte vill använda ISS™-funktionen kan du stänga av den genom att sätta ”ISS Disable”-brytaren på den bakre panelen på ”ON”. I det här läget stängs högtalaren av och slås på endast med hjälp av huvudströmbrytaren.
Observera att man alltid kan stänga av högtalaren helt med huvudströmbrytaren.
Även om det rekommenderas att använda stabila och robusta golvstativ till fristående högtalare är det vanligt att man placerar dem direkt på ett bord eller på mixerbordet.
Detta leder till flera ofördelaktiga effekter. Man glömmer ofta att rikta högtalaren mot lyssnaren, dessutom sprider sig oönskade mekaniska vibrationer från högtalaren till ytan och första ordningens reflektioner från ytan leder till kamfiltrering och därmed ojämnheter i frekvensgången.
För att lösa dessa vanliga problem har Genelec utvecklat en effektiv och praktisk lösning. Vi har designat högtalarstativet Iso-Pod™ – Isolation Positioner/Decoupler – som fästs på aluminiumkabinettet. Iso-Pod är gjort av ett särskilt flexibelt, gummiliknande material. Kabinettet står stabilt på stativet och kan flyttas längs den böjda ytan eller sidan för att luta högtalaren ±15°.
Högtalarens akustiska axel kan därmed riktas precist mot lyssnaren genom att man justerar kabinettets lutning med Iso-Pod-stativet. Isoleringen av vibrationer och de dämpande egenskaperna minskar mellanregisterfärgning orsakad av oönskade vibrationer som överförs till bärande ytor.
Den innovativa lösningen är en väsentlig del av Genelecs högtalardesign och ger massor av fördelar när det kommer till både användning av högtalaren och ljudkvaliteten.
Ett vanligt problem med vanliga fristående högtalare är att ojämnheter i den främre baffeln leder till diffraktioner och att högtalarens skarpa kanter agerar som en sekundär källa för reflektionerna.
I syfte att förbättra frekvensgångens platthet och kraftresponsen från fristående högtalarsystem har Genelec designat innovativa kabinett med rundade kanter och lätt svängda linjer som är optimerade för att matcha högtalarelementens egenskaper. Förutom att leverera en utomordentligt platt frekvensgång ger dessa kabinett med minimal diffraktion en otroligt högpresterande ljudbild.
I syfte att få en elegant, välvd yta på kabinettet och för att minska dess yttermått, samtidigt som den interna volymen maximeras för bättre lågfrekvenseffekt, har vi designat ett kabinett av formgjutet aluminium. Aluminium är ett lättviktigt och stabilt material som är lätt att dämpa för att på så sätt få en mer resonansdöd konstruktion. Kabinettets väggar kan göras förhållandevis tunna, samtidigt som materialet ger bra EMC-skärmning och utgör ett utomordentligt kylelement för slutstegen. Formgjutningen görs i två delar, en främre och en bakre, för enkel separering vid eventuell service och reparation.
DCW-vågledaren är integrerad i MDE-kabinettet av aluminium för att ge bättre kontroll av högtalarens ljudspridning. Lågfrekvensgränsen för konstant direktivitet är beroende av vågledarens storlek, så ju större den är desto bättre kontroll ger den. Med en kontrollerad ljudspridning off-axis får man ett konsekvent lyssningsfönster, vilket är otroligt viktigt vid multikanallyssning. Kontrollerad ljudspridning minskar även första ordningens reflektioner från ytor i närheten av högtalaren, vilket bidrar till att ge konsekvent ljudåtergivning i varierande akustiska miljöer. Hela främre baffeln är lätt böjd och de akustiskt transparenta gallren är en del av det yttre kabinettets estetik, vilket gör att de smälter in väl med andra svängda ytor.
Elektroniska delningsfilter gör det möjligt att dela upp ljudsignalen i separata frekvensband som kan dirigeras till enskilda slutsteg, vilka sedan kopplas till specifika givare som är optimerade för ett specifikt frekvensband.
I ett vanligt tvåvägssystem behöver det aktiva delningsfiltret två slutsteg – ett för baselementet och ett för diskantelementet. Slutstegen är direkt kopplade till den aktiva högtalarens element, vilket gör att slutstegens belastning blir mycket enklare och välkänd. Varje elementspecifikt slutsteg har endast en begränsad frekvens att förstärka (slutsteget är placerat efter det aktiva delningsfiltret), vilket bidrar till att göra designen enkel.
– Slutstegen är direkt kopplade till högtalarens element, vilket maximerar kontrollen som utövas av slutstegens dämpning på elementets talspole. Detta reducerar i sin tur följderna av dynamiska förändringar i elementets elektriska egenskaper. Detta kan förbättra systemets transienta svar.
– Minskning av den uteffekt som krävs från slutsteget. Tack vare att ingen energi går förlorad i komponenterna till det passiva delningsfiltret minskas den uteffekt som krävs från slutsteget betydligt (med upp till 50 % i vissa fall), utan någon minskning av den akustiska uteffekten i högtalarsystemet. Detta kan bidra till att sänka kostnader och öka både ljudkvaliteten och systemets tillförlitlighet.
– Ingen förlust mellan förstärkaren och elementenheterna, vilket leder till maximal akustisk effektivitet.
– Den aktiva tekniken kan uppnå överlägsen ljudprestanda vs. storlek vs. lägre frekvensgräns.
– Alla högtalare levereras som ett fabrikskonfigurerat system (förstärkare, delningsfilterkomponenter, kabinett och elementsystem).
När du arbetar med avancerad ljudproduktion är det otroligt viktigt att dina monitorsystem alltid är tillförlitliga och fungerar som de ska. Det främsta skälet till Genelecs framgångar inom sändningstillämpningar är våra produkters tillförlitlighet, och en viktig faktor bakom detta är de interna skyddskretsarna som finns i alla våra produkter – ända sedan 1978.
Skyddskretsarna förebygger fel på elementet genom att analysera signalnivåerna. Vid plötsliga toppar eller för höga nivåer under en längre tid minskas signalnivån automatiskt. Den här funktionen påverkar givetvis inte ljudkvaliteten på något sätt när högtalaren används inom ramen för dess specifikationer. Den hindrar endast avvikande ingångssignaler från att orsaka skada på högtalaren.
– Minskar uteffektnivån vid behov (t.ex. när temperaturen vid elementets talspole uppnår ett gränsvärde), vilket förbättrar systemets tillförlitlighet betydligt
– Lämpliga skyddskretsar i alla högtalare och subwoofers gör det möjligt att maximera systemets utgående ljudnivå.
Genelecs design med ventilerade kabinett (reflexkabinett) går tillbaka till modellen S30, vår första produkt från 1978. Reflexportarnas prestanda har förbättrats och finjusterats genom åren med syftet att öka baselementets lågfrekvensdjup och ljudtryckskapacitet för att kunna ge en utomordentligt tydlig basåtergivning.
Både elementet och ventileringen bidrar till reflexkabinettets totala ljudspridning. Det mesta av ljudspridningen kommer från högtalarelementet, men vid reflexportens resonansfrekvens är elementets förflyttning så liten att det mesta av ljudspridningen kommer ut genom reflexporten.
För att minimera luftens hastighet genom röret bör tvärsnittsarean vara stor. Detta innebär att röret måste vara långt, vilket är en utmaning när det kommer till utformningen.
Det långa, böjda röret maximerar luftflödet så att en djup basgång kan återges utan kompression. Reflexröret slutar i en bred konisk öppning på baksidan av kabinettet, vilket minimerar missljud och ger en utomordentlig basåtergivning.
Rörets böjning har även utformats noggrant för att minimera missljud, kompression och distorsion. Den inre änden av röret har en korrekt resistiv avslutning som vidare minimerar det hörbara blåsljudet och luftturbulensen.
Korrekt utformade reflexportar gör det möjligt att minska baselementets förskjutning betydligt, vilket förbättrar den linjära lågfrekvenskapaciteten.
Förutom utomordentlig akustisk design och avancerade alternativ för optimering av högtalarens prestanda utifrån rummet erbjuder vi många olika monteringsalternativ för enkel installation för olika användningsområden.
Vårt stora utbud av tillbehör och de fasta monteringspunkterna på baksidan av våra produkter med aluminiumkabinett erbjuder lösningar för alla vanliga installationer. M6-fästpunkter för vägg- och takfästen är integrerade i de formgjutna kabinetten.
Vissa modeller har även en 3/8"-gänga på undersidan av kabinettet för montering på ett robust mikrofonstativ. Andra större och tyngre modeller har M10-fästpunkter. Vi har även designat särskilda golvstativplattor som är kompatibla med Iso-Pod-stativet som är en del av vår produktdesign.
Tack vare dessa alternativ och möjligheter används våra högtalare på många olika platser utöver professionella inspelningsstudior, exempelvis i kommersiella projekt och AV-installationer såväl som i hem över hela världen.
Genelecs val att använda ventilerade kabinett (basreflexkabinett) går tillbaka till 1978 och vår allra första aktiva monitorhögtalare, S30. Forskning för att utveckla bättre och mer effektiva reflexportar har pågått sedan dess.
En typisk reflexport består av ett rör och en öppning. För att undvika turbulens i röret ska luftflödet inte möta några spetsiga vinklar då detta leder till missljud, kompression, distorsion och förlust av den totala akustiska energin. För att minska luftflödets hastighet måste både röret och dess tvärsnitt vara stort. Kabinettets yttre dimensioner är ofta något som utgör en begränsning, eftersom ett långt rör inte får plats.
M-serien har två ventilationsrör med öppning som sträcker sig över hälften av kabinettdjupet för att ta itu med dessa specifika problem. Den nya tekniken Laminar Integral Port, LIP™, väntar på patent och har flödesoptimerats med hjälp av datorbaserad finit elementmodellering för att uppnå låg distorsion och hög effektivitet även vid mycket höga ljudnivåer.
Reflexportarna integreras i NCE-kabinettet under gjutningsprocessen, vilket gör att man undviker behovet av separata extrakomponenter. Tvärsnittsytan (se figuren) visar portens effektiva flödesegenskaper. Den naturliga riktningen för installation av högtalare i M-serien är vertikal, och för att möjliggöra enkel placering mot väggen är portarna på M-serien riktade nedåt och sitter undertill på högtalarna.
Det nya basreflexsystemet Laminar Integrated Port, LIP™ ger tydlig lågfrekvensgång och verklighetstrogen ljudåtergivning.
Interaktionen mellan rummets akustik och högtalarens ljudspridning är komplex. Alla rum påverkar monitorhögtalarens återgivning på något sätt, till exempel reflekterande rum jämfört med ljudisolerade rum och placering av högtalarutrustning vid väggen eller på avstånd från väggen.
Alla högtalare från Genelec har rumskorrigeringsalternativ som kan användas för att kompensera för rummets påverkan på akustiken och uppnå en platt frekvensgång vid lyssningspositionen.
Genelecs analoga högtalare har mångsidiga rumskorrigeringsalternativ. Här ingår (beroende på modell):
– Lågfrekvensfilter och -lutning
– Diskantfilter och -lutning
– Basnivå
– Mellanregisternivå
– Diskantnivå
– Desktop Control
För lågfrekvenser finns två huvudsakliga styrningsalternativ. Baslutningskontrollen fungerar som ett shelving-filter tillsammans med lågfrekvensfiltret som gör det möjligt för dig att optimera systemets låga och riktigt låga frekvensgång i olika installationer. Styrningsalternativ för bas, mellanregister och diskant finns för de större systemen. Dessa styrningsalternativ gör det möjligt att optimera den relativa balansen mellan de olika passbanden.
Användarmanualen och databladet för varje högtalare innehåller en lista över de rekommenderade rumskorrigeringsinställningarna för olika installationer. De har tagits fram utifrån lång praktisk erfarenhet och mätningar av olika typer av vanliga akustiska miljöer.
Genelecs SAM-system erbjuder ett omfattande och lösningsinriktat produktsortiment med smarta anslutningsmöjligheter där alla produkter har programvaran Genelec Loudspeaker Manager (GLM™) och dess system för automatisk kalibrering, AutoCal™.
AutoCal från Genelec ger dig möjlighet att för första gången genomföra en integrerad process för fullständigt automatiserad mätning, analys och justering av alla monitorhögtalare i GLM-nätverket. Systemet mäter återgivningen i lyssningsområdet och tillämpar lämplig kompensering för lågfrekvenserna och låg- till mellanfrekvenserna för att minimera negativ akustisk påverkan från rummet samt skillnaderna mellan olika lyssningspositioner. AutoCal justerar även relativa nivåer, löptid och korrekt delningsfas (AutoPhase) för alla subwoofers i systemet.
Programmet Acoustic Response Editor visar den uppmätta återgivningen, filterkompenseringen och den resulterande systemåtergivningen för varje monitorhögtalare i diagram med full manuell kontroll över de akustiska inställningarna.
Principen för Bass Management är att basen från huvudkanalerna och lågfrekvenskanalen (Low Frequency Effect – LFE) endast riktas och återges av högtalare med kapacitet att hantera dem, oavsett om de är huvudhögtalare eller en eller flera subwoofers.
Vid stereoåtergivning måste signaler från 20 Hz till 20 kHz spelas upp. Stora flervägssystem kan ge en jämn återgivning av en så pass stor bandbredd. Med multikanalsljud måste både professionella system och system för hemmabruk kunna återge ljud mellan 20 Hz och 20 kHz för varje kanal. För att uppnå detta måste huvudhögtalare, subwoofers och delningskretsar samspela.
Ett Bass Management system använder antingen analoga elektriska kretsar eller mjukvarubaserad filtrering som filtrerar lågfrekvenser från huvudkanalerna och förmedlar informationen till en eller flera subwooferströmmar.
Den dedikerade LFE-kanalen kan också styras via subwoofern och adderas till lågfrekvenserna från de andra huvudkanalerna. Bass Management grundläggande och huvudsakliga syfte är därmed att säkerställa att hela bandbredden från alla kanaler kan återges.
– Subwoofern utökar systemets frekvensgång ner till de lägsta gränserna av spektrumet för hörbart ljud.
– Högtalaren kan ge en högre maximal ljudnivå när den inte återger lågfrekvenser.
– Optimerad lågfrekvensåtergivning med hjälp av korrekt placering av subwoofern. Även monitorhögtalarna kan placeras mer fritt.
– Subwooferns uteffekt är justerad med avseende till nivå och fas med monitorhögtalare som levererar rak och precis återgivning ner till 19 Hz och över delningsfrekvensen.
– LFE-kanalens uteffekt (0 eller +10 dB avseende huvudkanalerna) kan väljas för precis återgivning beroende på typ av källa.
– Möjligheten att förbikoppla subwoofern gör det möjligt att utvärdera dess ljudpåverkan.
Kraven på subwoofers har ökat betydligt de senaste åren, vilket har lett till att traditionella designkoncept inte längre är effektiva. För Genelec innebär detta att vi måste ta djärva initiativ för att uppnå absolut högsta prestanda.
Efter många års forskning och expertis insåg Genelecs ljudtekniker att det fanns nya utmaningar att ta tag i under 2000-talet. Den unika, böjda formen på kabinettet till aktiva subwoofers i LSE™-serien är det revolutionerande, patenterade resultatet av vårt hårda arbete.
Alla subwoofers i LSE™-serien från Genelec har det innovativa basreflexkabinettet Laminar Spiral Enclosure™ (LSE™). Konstruktionen ger ett utomordentligt laminärt flöde med minimalt turbulensljud och optimal placering av ett långt reflexrör i ett litet utrymme.
Principerna från LSE-tekniken används även i utformningen av reflexporten i våra aluminiumkabinett.
Den spiralformade designen ger en otroligt stabil kabinettexteriör samtidigt som den formar subwooferns reflexport. Tack vare den integrerade designen kan luften både in och ut genom kabinettet genom den spiralformade porten flöda helt fritt. Detta ger ett utomordentligt precist och följsamt lågfrekvenssystem med uppmätt nivå av andra och tredje ordningens harmonisk distorsion som vanligtvis är bättre än 30 dB under grundtonen.
I kombination med Genelecs aktiva elektroniska komponenter för bass-management för stereo- eller multikanalsljud ger våra subwoofers i LSE™-serien lågfrekvenslyssning som inte kan fås någon annanstans. Resultatet är en produktserie med överlägsen teknisk prestanda: Genelecs LSE-serie med subwoofers är unik, komplett och ger konsekvent prestanda som inte liknar några andra produkter på marknaden.
The Classic 8000 Series monitors have an analogue input. The 7200 Series SAM subwoofers have AES/EBU digital outputs only. However, other 7300 Series SAM subwoofers have analogue inputs and outputs and can be used also with analogue monitors.
We do not recommend mixing Classic 8000 Series monitors with SAM™ Monitors.
If the analogue input sensitivity of 8000 Series and SAM™ Series monitors are the same, Genelec SAM™ Monitors exhibit a slightly larger latency (< 5 ms) than 8000 Series monitors. Therefore Classic 8000 Series and SAM™ Series monitors should not be mixed in a stereo pair or multichannel setup.
However, it is okay to mix the Classic 8000 Series monitors with SAM™ Subwoofers. Any Classic 8000 Series monitors can be used with SAM™ Subwoofers, in any stereo or multichannel setup.
Genelec monitors are calibrated flat in anechoic free field conditions. When the monitor is placed in a room close to walls or other boundaries, the low frequency output of the monitor increases. To achieve a flat low frequency response an adjustment of typically -4 dB on the bass tilt control is used. Genelec also provides a bass roll-off control to compensate for any remaining excessive LF energy around the low cut-off frequency.
Genelec GLM AutoCal can implement a more precise compensation after measuring the acoustic effects produced by the monitor’s installation location.
Differences in room reverberation time and listening distance can lead to changes being required in the treble region so treble tilt is fitted to most of the models in the Genelec range.
In three-way monitors and large main systems there are additional driver controls for the bass level, mid level and treble level which enable very fine adjustment of the frequency response so that the monitors can be placed in many different listening environments, whilst still achieving a consistent and neutral sound reproduction.
The best way to set the room response controls of a Genelec monitor is by taking an acoustical measurement at the listening location, using a measurement system for those products that offer local controls (DIP switches) on the monitor or subwoofer, or by using GLM AutoCal for the SAM™ (Smart Active Monitoring) products.
"Today we review the GENELEC 8351 studio monitors, the revolutionary 3-way Coaxial Speakers with Built-in DSP. We will discuss the importance of correct monitoring in professional studios and show how to calibrate the Speakers."
RedStone Productions' video review of 8351 studio monitors.
Stereo Sound Online Magazine's (JP) review of 8331 and 8341 SAM™ Studio Monitor. The review is written in Japanese and it was published in November 2017.
Stereo Sound Online Magazine's (JP) review of 8331 and 8341 SAM™ Studio Monitor. The review is written in Japanese and it was published in November 2017.
Read the full review: Stereo Sound 8331 & 8341 Review
Ljud & Bild's online review of 8351 studio monitors.
Ljud & Bild's online review of 8351 studio monitors in Swedish. The review was published in April 2016.
Monitor Pro Magazine's (DK) review of 8351A studio monitors. Published in March 2016.
Monitor Pro Magazine's (DK) review of 8351A studio monitors. Published in March 2016.
Proaudio.de website's online review of Genelec 8351A. The review is written in German and it was published in November 2015.
Proaudio.de website's online review of Genelec 8351A. The review is written in German by Peter Kaminski. It was published on proaudio.de website in November 2015.
The Genelec 8351 studio monitor was awarded a resolution award 2015. Find out the interesting product features of the winner by reading the article "Resolution Awards Winners' Supplement 2015", published in October 2015.
Resolution Awards Winners' Supplement 2015. The article was published in October 2015.
Bonedo Magazin's (DE) online review of 8351 studio monitor. The review was published in June 2015.
Bonedo Magazin's (DE) online review "Genelec 8351APM Test: Studiomonitor mit Koax-Chassis" of 8351 studio monitor. The review was published in August 2015, and is written by Felix Klostermann. It is available in German language.
Read the full review here.
"Die findigen Finnen bieten nun einen weiteren Lautsprecher mit automatischer Anpassung an die Raumakustik. Und der hat es in sich. Erfahre im Genelec 8351 Testbericht, wie die neuartige Konstruktion klanglich überzeugt und ob sich der Kauf auch für dich und dein Studio lohnt."
Quelle: www.delamar.de
delamar Magazine's (DE) online review "Genelec 8351 Testbericht: Studiomonitor mit automatischer Raumanpassung" was published in August 2015. The review is written in German language.
"Now, with the release of the 8351A Smart Active Monitor, Genelec have not only managed to develop a revolutionary approach to the art of three-way monitor design, but they've also managed to scratch all of my monitor itches at once."
-Bob Thomas, the author of the review article
Sound on Sound Magazine's (UK) review of Genelec 8351A Active Nearfield Monitor. Written by Bob Thomas. The review was published in August 2015.
"After taking the pair of Genelec 8351 Smart Active Monitors out of their boxes and catching a glance of their sleek design and familiar shade of grey (they also come in white), I couldn't help myself; I had to plug them in and fire them up right away."
-Paul Lau, the author of the review article
Canadian Musician Magazine's (CA) review article "Genelec 8351 Smart Active Monitors" was published in July 2015. The review is written by Paul Lau.
The Sound & Recording magazine's (DE) review "Genelec 8351A Koaxialer 3-Wege-Monitor mit DSP-System" was published in April 2015. It is written by Anselm Goertz and it is available in German.
The Sound & Recording magazine's (DE) review "Genelec 8351A Koaxialer 3-Wege-Monitor mit DSP-System" was published in April 2015. It is written by Anselm Goertz and it is available in German.
"8351A und ist die erste Mutation der bereits getesteten 8260. Für diesen ausgewachsenen Dreiwege-Monitor hatten die Skandinavier einen völlig neuartigen koaxialen Mitteltöner entwickelt, der nun auch integraler Bestandteil der kleinen Schwester wurde. Die 8260 hatte allerdings noch einen klassischen Tieftöner, weshalb sich die Frage stellte, wie man auch den Bass akustisch in dieselbe Achse bekommt wie die Mittelhochton-Einheit. Die Lösung, die sich Genelec ausgedacht hat, ist ebenso simpel und neuartig wie genial"
i-fidelity online Magazine's (DE) review of Genelec 8351A Active Nearfield Monitor. Written by Raphael Vogt. The review was published in April 2015.
"Der neue Aktivmonitor 8351A vom finnischen Studiolautsprecherspezialisten Genelec zählt zu den derzeit durchdachtesten Schallwandlern des Weltmarkts. Ebenso beeindruckend fällt auch das klangliche Ergebnis aus."
Stereoplay online Magazine's (DE) review of Genelec 8351A Active Nearfield Monitor. Written by Jürgen Schröder. The review was published in March 2015 and it is available in German.
LowBeats magazine's online review of Genelec 1238A studio monitor and 7380A studio subwoofer. The review is in German.
LowBeats magazine's review of Genelec 1238A studio monitor and 7380A studio subwoofer. The review is in German, and it is written by Jürgen Schröder. It was published on LowBeats website in September 2018.